"Med vissa pirkar går man oftare rätt än med andra pirkar"
Gammalt djungelordspråk

torsdag 16 september 2010

Ska det vara blankt?



Jag gör mina pirkar spegelblanka av två skäl:

dels för att jag personligen tycker att det är snyggt och att det känns bra att leverera nåt som jag är nöjd med

dels för att det är lätt att matta ner en blank pirk om man vill men det är svårare att göra tvärtom dvs polera upp en matt pirk!

Sen är det frågan om man ska putsa pirkarna mellan fisketillfällena och med vad?

Personligen använder jag Häxan original och putsar innan jag ska gå ut och fiska.

Men det finns många duktiga fiskare som aldrig putsar en pirk så det är väl som mycket annat inom pimpelfisket, man gör det man tror på!

5 kommentarer:

  1. Brukar putsa mina pirkar någon gång i januari.

    SvaraRadera
  2. Jag antar att det har en viss betydelse var man fiskar,alltså hur klart vattnet är..
    Hälsn. Kaj.

    SvaraRadera
  3. Man brukar prata om att pirkens färg har betydelse beroende på hur vattnet är dvs om pirken är ljus (silver) eller mörk (brons, koppar). En oputsad pirk upplevs väl som mörkare än en putsad så det kanske har en viss betydelse.
    Jag kommer att lägga in ett inlägg om pirkfärgens ev betydelse.

    Weine!
    Har du koll på när ditt fiske funkar som bäst?
    Det är väl inte i januari?

    SvaraRadera
  4. Jo, mitt fiske har alltid gått bäst första delen av säsongen. Brukar ta av i februari-mars för att komma igen alldeles i slutet av säsongen. Det här med att jag putsar i januari oftast har väl med att snön kommer mer och mer på isarna. Men det förstås, med åldern och en växande mage får en väl vara glad om en kan blänka till någon gång ibland bara.

    SvaraRadera
  5. Du får väl prova att putsa i februari också........

    SvaraRadera