"Med vissa pirkar går man oftare rätt än med andra pirkar"
Gammalt djungelordspråk

fredag 13 november 2015

Har pimpelfisket blivit dyrare?



Då 75 kr motsvarar 675 kr nu

Då 49 kr motsvarar 440 kr nu

Då 7,40 kr motsvarar 67 kr nu

Då 4,90 kr motsvarar 45 kr nu

Då 3.70 kr motsvarar 34 kr nu

Då 4.20 kr motsvarar 38 kr nu

Då 9.30 kr motsvarar 84 kr nu

Då 110 kr motsvarar 990 kr nu

Då 71,50 kr motsvarar 644 kr nu










Alla priser i katalogen är plus oms som då var 10%!

Jag har räknat upp priserna 1967 med skillnaden i KPI (konsumentprisindex) som nu är ung. 9 gånger högre än då!

Det som var dyrare då är väl bara understället.
Det som kostar ung. lika mycket tycker jag är stolsryggsäcken, pimpelspöna och linan.
Det som är lite dyrare idag är Nokiastövlarna.
Det som är ännu dyrare idag är isborren.
Det som är mycket dyrare idag är halkbroddar och pirkar!

Med pirkar är det så att prisuppgången var mycket stor mellan 1967 och 1983 när jag började tillverka!
1983 kostade en pirk 30 kr men den borde med normal prisutveckling från 1967 kostat 13-15 kr!
Om man räknar upp priset från 1983 (30 kr) med hänsyn till KPI som bör en pirk kosta 75-80 kr idag!
Jag vet inte vad som var anledningen till den stora prisuppgången från 1967 till 80-talet men jag vet att jag är oskyldig till det!

I stort sett har det blivit någon dyrare att pimpla sedan 1967.
Nu är det väl inte så många idag som började fiska på 60-talet men det var ändå intressant att se att min uppfattning att det blivit betydligt dyrare inte riktigt stämde!




2 kommentarer:

  1. Svårt att jämföra tycker jag. Alla sakerna du ger exempel på är mycket bättre numera. Pirkar borrar broddar underställ..mm allt är så mycket bättre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju naturligt att saker blir bättre på nästan 50 år! Det här är det som var bäst då jämfört med det som är bäst idag! Man får antagligen mer för pengarna idag men slutsatsen är att det i stort sett inte är dyrare i kronor räknat att pimpla idag! Dvs det är fortfarande ett relativt billigt intresse!

      Radera